
Jste český e-shopař? Věnujte nám 10min a získejte řadu výhod.
Chci vědět více!Konsignační sklady představují pro řadu firem výhodný způsob, jak optimalizovat své skladové zásoby, snížit finanční rizika a zefektivnit dodavatelský řetězec. Jaké jsou ale jejich výhody a nevýhody, a jak vlastně konsignační sklady fungují? Odpovědi na tyto otázky se dozvíte na následujících řádcích, kde vám mimo jiné i osvětlíme výhody implementace konsignačních skladů do ERP systému Vario.
Obsah
Jako konsignační označujeme takový sklad, v němž si dodavatel ponechává zboží ve vlastnictví až do okamžiku jeho odběru odběratelem. Odběratel následně platí za zboží až ve chvíli, kdy ho skutečně použije nebo prodá. Přitom platí několik pravidel:
Název tohoto druhu skladu je pak odvozen od tzv. konsignace, neboli soupisu zboží odebraného ze skladu. Tento dokument slouží jako podklad pro fakturaci a obsahuje:
Klasický sklad funguje na principu okamžitého převodu vlastnictví zboží při jeho nákupu. To znamená, že odběratel nese náklady na skladování a riziko přebytků nebo neprodaného zboží. Naopak konsignační sklad umožňuje odběrateli udržovat zásoby bez okamžité platby. V konsignačním skladu tak zboží zůstává ve vlastnictví dodavatele, dokud jej odběratel nespotřebuje nebo neprodá. Toto uspořádání je vhodné například pro:
Tip: Víte, jak účinně řídit rizika skladového řízení? Přečtěte si našeho průvodce řízením rizik ve skladu.
Představte si automobilový servis, který má konsignační sklad s náhradními díly. Dodavatel do něj dováží různé komponenty, ty jsou ale stále ve vlastnictví dodavatele a dotyčný autoservis tak za ně neplatí. Platba probíhá až ve chvíli, kdy servis díly skutečně odebere ze skladu; v takovém případě platí pouze tolik dílů, kolik skutečně odebral.
Tento princip přináší výhody pro obě strany:
Průběh naskladnění a vyskladnění se liší podle dohody mezi dodavatelem a odběratelem, obvykle ale probíhá v těchto fázích:
Tip: Víte, jak vám s řízením zásob pomůže ERP systém Vario? Prohlédněte si průvodce moduly Varia pro skladové řízení
Konsignační sklady nabízejí mnoho výhod pro dodavatele i odběratele, ale jejich využití s sebou přináší také určitá rizika.
Strana dodavatele:
Strana odběratele:
Strana dodavatele
Strana odběratele
Z hlediska legislativy a účetnictví se konsignační sklady řídí specifickými mechanismy kladoucími vyšší nároky na evidenci a dodržování platných zákonů.
Z hlediska daně z přidané hodnoty (DPH) je třeba mít na paměti, že odběratel nevlastní zásoby, dokud je neodebere. Z toho důvodu se DPH odvádí až při skutečném odběru, nikoliv již při dodání do skladu. Odběratel si pak může odpočet daně uplatnit až při odběru zboží, nikoliv před ním.
Poznámka: V případě přeshraničního konsignačního skladu (tj. odběratel a dodavatel jsou z různých zemí) mohou platit zvláštní režimy DPH. Důrazně doporučujeme se o nich v předstihu informovat.
Zboží v konsignačním skladu není součástí majetku odběratele, dokud není spotřebováno. Odběratel pak eviduje pouze přijaté zboží. Oproti tomu dodavatel vede konsignační sklad jako zboží na skladě, a to až do okamžiku fakturace. Ta probíhá v návaznosti na skutečný odběr.
Aby konsignační sklad fungoval bez problémů, je důležité mít jasně definované smluvní podmínky mezi dodavatelem a odběratelem. Konsignační smlouva by proto měla obsahovat:
Pozor: v některých odvětvích (např. farmacie, zdravotnické služby či automotive) může legislativa ukládat specifická pravidla a omezení.
Zde najdete odpovědi na nejčastější otázky týkající se konsignačních skladů, jejich správy, účetních aspektů i výhod a nevýhod.
Pro odběratele jsou náklady minimální, protože zboží neplatí předem a hradí pouze skutečně spotřebované položky. Naopak na straně dodavatele je nutné počítat s vyššími náklady na financování zásob, ale tento model může zvýšit loajalitu zákazníků a zajistit stabilní odběry.
Konsignační sklad se nevyplatí zejména v následujících případech:
Konsignační sklad je výhodný pro odběratele, neboť ten nemusí udržovat kapitál v zásobách a platí pouze za skutečně odebrané zboží. Naopak pro dodavatele to znamená vyšší náklady na udržování zásob.
Ano, konsignační sklady lze využívat i v mezinárodním obchodě, vždy je ale třeba dbát lokální legislativy. V rámci EU lze využít tzv. call-off stock režim, který dodavateli umožňuje umístit zboží v konsignačním skladu v jiném členském státě bez povinnosti registrace k DPH, přičemž daňovou povinnost přebírá odběratel až při odběru zboží. Pro využití tohoto režimu musí být odběratel předem známý, zboží určeno pouze pro něj a musí být splněny podmínky stanovené národní legislativou.
Z výše uvedeného je zřejmé, že pro provoz konsignačního skladu je nezbytná přesná konsignace, která obratem vyžaduje spolehlivou evidencí skladových položek. Menší sklady si možná vystačí s ručním vyplňováním a aktualizací evidence, s rostoucím počtem položek a skladových pohybů ale tento způsob brzy přestává stačit.
ERP systém Vario nabízí komplexní skladové řešení Vario WMS zahrnující všechny potřebné nástroje pro efektivní správu (nejen) konsignačních skladů. Mezi hlavní funkcionality patří:
Více informací o modulu Sklady
V prostředí Varia se nastavení konsignačního skladu nijak výrazněji neliší od běžného skladu. Vždy je však třeba mít na paměti, že každá firma má specifický workflow a jeho specifika je třeba zachytit. V drtivé většina případů vám postačí standardizované nástroje již zahrnuté ve Variu. Pokud pak potřebujete něco nad rámec výchozí funkcionality, rádi vám pomůžeme s úpravami na míru.
Systém Vario vám umožní daleko více než jen správu konsignačních skladů. S jeho pomocí můžete účinně, pohodlně a plně elektronicky spravovat agendy napříč celou vaší společností. Pokud hledáte více informací, kontaktujte nás na e-mailu info@vario.cz, případně vyzkoušejte zdarma demoverzi Varia.